המגזין
עיתון עיצוב  
 
 
נערה

גיפ 7

גיפ 2

domus

גיפ 21

גיפ 50

d

domus



אוריין

d

d

domus

domus

bob dylan

face

domus

d

בלון





     
תסתכל בקנקן

בעידן השפע והתחרות על לב הצרכן, מוצרים ואריזות שלא ידגישו את "הקנקן" - יכשלו


מיכל שרון, מעצבת תעשייתית

עיצוב מוצרים הוא עניין מורכב ועיצוב האריזה שלהם, מורכב לא פחות. כדי לסבר את האוזן, בקבוק הזכוכית בעל צוואר הברבור המעוקם והייחודי של וודקה U'Luvka, עוצב בידי סטודיו Aloof Design בהשראת עיצוביו הגרוטסקיים משהו של Dresser Christopher, בן המאה ה-19 וזאת כחלק מתהליך עיצוב ומיתוג כללי לחברה. בצורת הבקבוק לבדה הושקעו 18 חודשים של מחקר ופיתוח, ו-18 חודשים נוספים ארך החיפוש אחר היצרן המתאים.

תהליך העיצוב של אריזה, זהה לתהליך העיצוב של כל מוצר ויש בו שלל מטלות: אריזה צריכה קודם כל למלא את התפקיד שלשמה היא מיוצרת - להגן על מוצר, לאגד חלקיו, להכיל מוצרים במצבי צבירה שונים וכדומה. בנוסף, עליה להיות ארגונומית ונוחה לשימושם של כל הגורמים שבאים איתה במגע: האורז, המוכר בחנות, הלקוח ועוד. היא צריכה להיות חסכונית בייצור, מסוגלת להיות משונעת בקלות ולתפוס מעט מקום על המדף, להראות טוב ולהיות נחשקת. מעבר לכך, אריזה יכולה להיות גם כלי שיווקי ולאפשר "יציאה מן הארון", למוצרים שפעם השתדלנו מאוד להחביא רק כי הם היו ארוזים באריזות מכוערות. המאמץ ליצור בידול וחדשנות עוד בשלב המפגש של הלקוח עם המוצר על המדף, נעשה למשל בהענקת ערך מוסף לאריזה. חברת 1 Litre הקנדית לדוגמא, פיתחה בקבוק מים מינראליים חדשני עם כוס אינטגראלית. הבקבוק והכוס עשויים פוליאתילן שקוף לחלוטין, ומעוצבים בקווים מודרניים ונקיים המעניקים למותג אפיל יוקרתי.

משחק הבקבוקים

Yves Béhar מאמין שערכים יוצרים את הנשמה של המוצר. לכן, כשעיצב בקבוקי מים אורגניים עשירים בויטמינים ודלי קלוריות המיועדים לילדים, ביקש לשמר את הערכים הבריאותיים והסביבתיים שלהם גם בבקבוק. התוצאה היא בקבוקים המעוצבים בצורת Y תלת מימדי סימטרי לחלוטין. בסיום השתייה הופכים הבקבוקים לאבני משחק, המתחברות זו לזו באמצעות מחבר ייעודי. המים, אגב, קיבלו את השם Y Water בגלל צורת ה-Y של הבקבוק שהזכירה לצוות הפיתוח את השאלה Why (למה?), שילדים מרבים לשאול. המשקה החדש אמור לתת תשובה בריאה לסוגיה של צריכת משקאות קלים בקרב ילדים. בהענקת חיים שניים לבקבוקים מקווה Béhar לתרום לחינוך הדור הצעיר למודעות לסביבה ולהקניית הרגלי מחזור וכן לפיתוח היצירתיות הן בבניית צורות מעניינות עם הבקבוקים, והן במחשבה על שימושים חוזרים לאריזות ומוצרים שסיימו את תפקידם. עם זאת, ומתוך הבנה שיום אחד בכל זאת יסתיים השימוש בהם, עשויים הבקבוק והמחבר מחומרים ידידותיים לסביבה, שאינם פולטים רעלים וניתנים בעצמם למחזור.

אצבעות תה

דרך נוספת להעניק לאריזה ערך מוסף, היא להפוך אותה לחלק בלתי נפרד מהמוצר עצמו, כזו שיש לה תפקיד בזמן השימוש בו. תיוני Tea PODs, של חברת Bistrozucker הם כאלה: לא עוד שקיק תה עם חוט שמסתבך בכפית כשמערבבים. חברת Bistrozucker, שהביאה לנו את אריזת הסוכר האישי שאנו מכירים בבתי קפה בצורת אצבעות (בשרוולי נייר מאורכים), ניסתה לחשוב על דרך להחליף את שקיקי התה המיושנים במוצר מודרני ואלגנטי. התיונים החדשים של Bistrozucker מביאים איתם חידושים טכנולוגיים וגם, ואולי החשוב מכל, חידוש באופן השימוש. "אצבעות" התה מיוצרות מרדיד העשוי משתי שכבות פוליאתילן שביניהן שכבת אלומיניום. הרדיד המחורר פועל כמסננת, ובניגוד לשקיקי התה המסורתיים העשויים נייר, הוא אינו סופג את מים (ואיתם גם שמנים וארומות מהתה), ומאפשר חליטה מהירה ועשירה. הודות ליציבות התיון נמנע גם הצורך בכפית, וניתן לערבב איתו את התה ישירות. המחשבה על הפרטים ניכרת גם בפיזור החורים וגודלם המשתנה, המתוכננים כך שכשנוציא את התיון מהכוס הם ייחסמו על-ידי העלים שהתנפחו מהמים ויימנעו את טפטופו.

אריזה רב שימושית

יש גם אריזות עם מסרים חזותיים ותרבותיים המתקשרים למוצר שבתוכן: אריזות הטייקאווי לסושי של Ashley Buerkett האמריקאית עשויות משלושה חלקים. קופסא וחבק מקרטון, ומקלות אכילה (צ'ופסטיקס) המשתלבים באריזה ומשמשים כידיות נשיאה. החכמה שבעיצוב האריזה הזו ניכרת בכך שהיא פונקציונאלית מאוד וחסכונית במקום, כנדרש מאריזה, תוך יצירת מראה עם ניחוחות תרבותיים המרמזים על מה שיש בפנים. שתי פריסות הקרטון מאוכסנות במצב שטוח, ומתקפלות לקופסא וחבק תלת מימדיים רק בזמן האריזה. השימוש הלא שיגרתי במקלות האכילה, שבמקום להכניסם לקופסא כפריט שיש לארוז - הופכים לידיות הנשיאה שלה, יוצר מראה מינימליסטי, מוקפד ואלגנטי בסגנון היפני המוכר.
גם בקבוק שמן זית שעיצבו Izvorka Serdarević, Jelena Zečević מסטודיו Tridvajedan הקרואטי לקו השמן האקסקלוסיבי של חברת Brachia מעיד על תוכנו. הבקבוק מעוצב בצורת פרי הזית, וצוואר הבקבוק כענף. התוויות, בצורת עלי זית, משלימות ומעשירות את המראה האלגנטי, שמצליח להיות דקורטיבי, וגם נקי ומינימליסטי, בו זמנית. הבקבוק עשוי קרמיקה בעבודת יד, וציפוי הגלזורה הלבנה יוצר מראה סטרילי המזוהה עם מוצרים רפואיים, ומתקשר במקרה הזה לפן הבריאותי של השמן הנארז בו. הבקבוק האטום לאור גם תורם לשמירה על השמן מפני התחמצנות, מה שמאריך את חיי המדף שלו.

צלליות

כיאה לתחום המקדש את המראה החיצוני, משקיעות חברות הקוסמטיקה באריזות שלהן מאז ומתמיד. בין האריזות היותר חדשניות ומעניינות שנראות בשוק בולטות האריזות של Cargo Cosmetics בעיצובה של Hana Zalzal שיש להן תפקיד ראשי בהצגה. Color Cards היא חפיסת קלפים בגודל של קלפי משחק, שעל כל אחד מהם "מודפסת" צללית בגוון אחר. Color Cards נולדה בהשראת אריזות הדוגמיות לצללית, המגיעות על-גבי כרטיסים. Zalzal זיהתה את האפשרות לתת ללקוחה לשאת מספר גווני צללית בארנק, בלי להיסחב עם אריזות בגודל מלא, והחליטה לתרגם את קונספט הדוגמיות למוצר העומד בפני עצמו. התהליך דרש התאמות, כמו למשל מציאת העובי הנכון של הכרטיס והכמות הנכונה של הצללית שיגרמו למוצר להיראות נחשק מספיק. Zalzal גדלה בקנדה ובילדותה החליפה עם חבריה קלפי הוקי והיא מקווה שה Color cadrs יהיו מעין גרסא של קלפי ההוקי למבוגרות. אריזה מעניינת נוספת של Cargo cosmetics היא אריזת בועות ליפגלוס, הנראית כמו חפיסת כדורי אקמול, ומאפשרת, גם היא, לשאת כמות קטנה של ליפגלוס מבלי להיסחב עם מיכל בגודל מלא.

קרדיט: כל התמונות של y water : Fuseproject. התמונות של Ashley Buerkett: Ashley Buerkett


לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות תגובה לכתבה
1. האם לעיצוב התעשייתי חלק בפגיעה באחד מהמשאבים היקרים ביותר שלנו - מים ?
בספרו של פילוסוף העיצוב ויקטור פאפאנק design for the real world (1971) הוא כותב - "יש מקצועות שהם מזיקים יותר מעיצוב תעשייתי - אבל הם מעטים". אחת ממטרות העיצוב הוא לתת "ערך מוסף" למוצר בכדי להעלות את ערכו (לא רק הכספי) בעיני הקונה. בדיון שפתח גדי בפורום איכות הסביבה די למים המבוקבקים הוא פרסם כתבה ממעריב שמביאה את דבריה של מהנדסת בריאות הסביבה במחוז ת"א שטוענת שאין כל צורך לצרוך מים מבוקבקים וניתן לשתות מים מהברז. לא מעט מעצבים מוכשרים נשכרו על ידי חברות ענק בכדי שיעצבו את בקבוקי השתייה ויעלו את ערכם (הויזואלי, החומרי, והכלכלי) בתעשייה שרק פלח השוק של המים המינראליים בה נעמד ב-46 מיליארד דולר (ועוד לא דיברנו על תעשייות הנוזלים הממותקים כדוגמת קוקה קולה וכ"ו), ובהתאם למותג הם עולים פי 250 עד פי עשרת אלפים יותר ממי ברז (אכן, לא מעט ערך מוסף). הרווח הנ"ל בד"כ מופנה ליצירת עוד כסף, הגדלת יכולת היצור (שאיבה של מים שלחברות יש זיכיון עליהם), והגדלת הביקוש של הצרכנים (ע"י פירסום, עיצוב מקומות הפצה וכ"ו). האם יש לנו אחריות כמעצבים תעשייתים בהגברת צורך (מלאכותי) זה של שימוש בנוזלים מבוקבקים ? האם יש פרוייקטים שמבחינה מוסרית לא תקחו ? (לא מזמן צפיתי בסרט של אחד האנשים שעיצב ושיפר את הכיסאות החשמליים בארה"ב וסיפר גם על הצד המוסרי שהעבודתו - לו לא היית כל בעיה עם זה מבחינתו הוא עזרה לאנשים שנידונו למוות למות יותר מהר וביעילות).
רעי (15/11/2008)
2. האם לעצב את הקת של הרובה או גם את הקנה
המעצב התעשייתי הפך מזמן לכלי שרת בידיהם של יצרנים תאבי ממון. הפילוסופים של העיצוב מדברים על זה כבר עשרות שנים, אין חדש תחת השמש. בארץ, כשהתעשייה הביטחונית היא מהלקוחות הגדולים והעיקריים של העיצוב התעשייתי, עומדות בפני המעצב דילמות מוסר נוספות.
שחר (18/11/2008)
3. עיצוב מוצר הוא חשוב ביותר ואחד ממרכיבי המכירה החשובים
אין ספק שדרושה מלאכת מחשבת רבה וגימור מוצר מושלם. אנחנו כל הזמן במרדף אחר עיצוב חיים מושלמים ואווירה ביתית מדהימה לכן הפרטים הקטנים עושים את ההבדל.
ליאון (15/10/2015)
4. UEUTKljdQkMHcAF
Yup, that shluod defo do the trick!
ilwZ5OuIC (23/12/2015)

          תסתכל בקנקן

בקבוק הזכוכית בעל צוואר הברבור המעוקם והייחודי של וודקה U'Luvka

תסתכל בקנקן

חברת 1 Litre פיתחה בקבוק מים מינראליים חדשני עם כוס אינטגראלית

תסתכל בקנקן



תסתכל בקנקן

בקבוקי המשחק של Yves Béhar

תסתכל בקנקן



תסתכל בקנקן

אצבעות תה

תסתכל בקנקן

מקלות אכילת סושי שהן גם ידית נשיאה לקופסא

תסתכל בקנקן

בקבוק שמן זית שעיצבו סטודיו Tridvajedan

תסתכל בקנקן

Cargo Cosmetics . Hana Zalzal . Color Cards

תסתכל בקנקן

Daily Gloss

 

דינה שהם // עיצוב תקשורת חזותית        בניית אתרים // QualityNet        כל הזכויות שמורות // מתחמי עיצוב בע"מ