המדריך
עיתון עיצוב  
 
 
roller

d

גיפ 3

אוריין

d

domus

domus

גיפ 4

domus

d

גיפ 14

d

d



d

d

d



d

domus

d

     
גן עדן הוא גן אירועים

גם אולמות האירועים הם בבואה של התרבות המשתנה שלנו. חלל סתמי או גן אירועים כבר אינו מספק. לאירוע של היום צריך אולם נשפים יוקרתי. מבט אל השוק שמגלגל 7 מיליארד שקלים בשנה


רותם רוזנטל

באולמות האירועים של ישראל 2010 כבר אין מקום למי שחושב שצריך רק חלל גדול או גן פראי כדי לתקתק קופות. תחום האירועים, שנחשב כמוקצה מחמת חוסר טעם במשך שנים רבות מספור, מגיע בשנה האחרונה לכלל מיצוי בלא מעט שיאים שלא נראו כאן קודם. מעל כל אלה מרחף שינוי אחד, שעשוי להיראות כמעט בלתי מורגש למתבונן מבחוץ אך טומן בחובו את מהות העניין. האדריכל, אדריכל הפנים והמעצב – שלושה תפקידים שבעבר נותרו באנונימיות מוחלטת בתחום זה – תופסים כיום את מרכז הבמה והופכים לחלק מהתדמית שהמקום מנסה לייצר.

אולמי דניאל בעיצוב מיכאל אזולאי. צילום: אלעד שריג

בעלי אולמות מבינים שמילת המפתח למשיכת לקוחות היא יוקרה. וליוקרה יש מחיר ועדיף לצרף לו שם נוצץ של אדריכל שימשוך את העשירונים העליונים. כפי ששמות השפים יצאו מאנונימיות ונשתרשו כאן, סביר כי בעוד עשור כל כלה תרצה להתחתן במקום שעיצב אלכס מייטליס (אגדתא, צומת ראם) או באירוע שעבר תחת ידיו של מעצב האירועים קובי בר יהודה, אשר פועל בישראל ובניו יורק.

רק בכדי לסבר את האוזן, אולמות האירועים מציגים נסיקה כלכלית מתמשכת. על פי הערכות של אנשי התחום, הוא מגלגל כיום כ-7 מיליארד שקלים בשנה.

זאת, למרות שמשרד הפנים מנה בחודש מאי האחרון 106 אולמות וגני אירועים הפועלים ללא היתר בנייה. לקהל, כנראה, זה לא ממש מציק. בכל אירוע יש כ-400 איש בממוצע ומחירי המנות נעים סביב 200 ₪. המונה דופק והפוטנציאל הכלכלי עבור אדריכלים ומעצבים שבוחרים להיכנס לתחום זה ברור, בעיקר בעידן הסובל מאי יציבות תקציבית.
קחו כדוגמה את "מתחם דניאל", שנפתח לאחרונה בדרך סביון שבאור יהודה. על עיצובו הופקד מיכאל אזולאי ומשרדו המוערך לעיצוב פנים. הפרויקט תוקצב ב-20 מיליון שקלים. אזולאי הופקד על 3,000 מ"ר המרכיבים את המקום והתווה אותו בהשראת הרנסנס. מלבד זאת, משרדו עובד על שיפוץ בית האירועים "סטואה" בגעש, אשר ייצא לדרך עם תום העונה. מה מרוויחים בעלי המקום מההשקעה העצומה? "היד העיצובית המקצועית יוצרת מקומות שלא ייראו רע אחרי שנה. בעלי המקום מרוויחים מראה טוב לאורך זמן", מבהיר אזולאי. "זהו תחום עיצוב מכובד, יפה, גדול, אשר נושק לכמה זירות חשובות שלנו – בתי מלון, וילה יוקרתית, יאכטות".

לדברי המעצב, מטרת העיצוב של "מתחם דניאל" היתה ליצור פנטזיה לכל אורך האירוע. על כן, בחר אזולאי גם להציב ציור קיר גדול מימדים המדמה נשף מלכותי במרכז החלל, כך שיבהיר מיד לאורחים כי הם פוסעים אל תוך אגדה.

האולם מצויד גם ברצפת שיש כהה ולנגדה ניצב ריהוט בהיר ונקי. החלל מייצר קונטרסטים הנפגשים בציור ונפתרים בו. אזולאי מציין כי בבסיס העיצוב עומד הניסיון להציע ללקוח מוצר מוגמר שכולו אומר קלאסיקה – "כך שלא יטריד אותם שום שיקול נוסף, לא בדים ולא פרפרים", הוא מציין. "כשראיתי לראשונה את החלל", הוא נזכר, "הכולל 3 קומות, אולם כניסה וגג, הבנתי שאני הולך לעשות אולם נשפים, לא חתונות וליצור חלל שיכול לשמש טווח רחב של אירועים".
"השוק עובר טלטלה של ממש בעשור האחרון ותופס תאוצה בכל הקשור לתכנון ועיצוב", מבאר יהודה כהן, מנכ"ל התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים בישראל, "פעם כל בעל מקצוע היה אדריכל. הוסיפו קצת צבע לחלל וגמרנו. המהנדס היה מביא אדריכל ובעל האולם חסך כמה גרושים. היום האדריכל עומד בחזית, בכדי לעמוד בתחרות שמציב השוק ובדרישות הקהל המשתנות. התהליך התחיל כשנפתחו גני האירועים לפני כעשור, כמו חוות רונית. חווית האירועים בטבע הפכו לתופעה שתפסה ומאז התעורר צורך בחידוש מתמיד שרק הולך משתכלל. כבר אי אפשר להעתיק מודל קיים. ובאמת, לא מעט מקומות משתדרגים על ידי שיפוץ חלל קיים או בניית חלל חדש".
למרות שלא מעט חברות בתחומים אחרים מפתחות דגם יוקרתי לצד כזה שיפנה לקהל רחב מזה שנים, בתחום האולמות מדובר בתופעה חדשה יחסית. הניסיון למשוך לקוחות דרך ריבוי חללים והצעת סוגים נוספים של פנטזיות מכתיב התרחבות מהירה. אנשי "גני טל" מצומת כנות עובדים על מקום חדש, כמו גם אנשי האולם "ברייט הול" מאור יהודה או גן האירועים "לימון" מקיבוץ עינת. בקיצור, גן אירועים אחד אינו מספיק. החוויה הכוללת שמציעים המקומות משתנה חדשות לבקרים והפנטזיה, כך נדמה, הפכה לשם קוד עבור פעילות האדריכלים והמעצבים.
סביר כי החושקים בחתונה בשמורת טבע, לצורך העניין, יפנו ראשית לגן רחוק מהמרכז. החפצים באווירת לופט יגיעו ל"קומה הרביעית" בואכה התחנה המרכזית, או ל"הילדה" האינטימי ברחוב שונצינו בתל אביב. מאידך, אפשר גם לבחור אולם אשר ניתן לעיצוב לפי כל גחמה. רציתם חלל בלי שולחנות? קיבלתם. מלאכים מתעופפים מהתקרה? אין בעיה. ילדים מזמרים על במה? למה לא. לעומת זאת, אפשר לבחור גם באולם מעוצב למשעי, אליו רק צריך להיכנס כדי לחגוג. בעלי האולמות בכל הארץ מנסים להציע פיתרון לכל פנטזיה אפשרית והקהל, בסופו של דבר, בוחר על פי כיסו, כוסו וכעסו.
כך, למשל, בבעלותם של אנשי "חצר נצר" נמצא גם מרכז האירועים המתוקשר– "Avenue" באיירפורט סיטי, אותו תכנן האדריכל יוסי פרידמן. במקום אולם אירועים שגודלו 2300 מ"ר, אולם כנסים ששטחו 2000 מ"ר וגינה המשתרעת על פני שטח דומה. מאז שנפתח ב-2006, הפך לאבן שואבת עבור סלבס, האלפיון העליון ובעלי עסקים אשר דורשים מידה לא מבוטלת של פאסון. בעוד "חצר נצר" בנצר סירני שומר על מעמדו כגן עם קומפלקס אולמות המיועד למאות אנשים, "Avenue" משחק בליגה משלו. "קבענו רף חדש בכל הקשור לגודל, עיצוב ויכולת לעשות דברים חריגים", קובע זאב קרן, המנכ"ל.
מה מגביל את מימוש הפנטזיה מבחינת הלקוח? "העלות המינימלית לאירוע אצלנו מתחילה ב-30 אלף שקל ובדרך כלל מגיעים ל-200 אלף שקל לאירוע. בסכומים כאלה, לפנטזיה אין גבול. הקהל מאוד מגוון אבל מי שאין לו יכולת, לא יכול לעשות כאן אירוע".
יש פנטזיה שחוזרת שוב ושוב אצלכם?
"אנשים יודעים שבגלל האופן שבו נבנה המקום אין כאן מגבלות. נתנו כר נרחב לבעלי מקצוע לבוא עם רעיונות. בחתונה של סאבלימינל או באירוע של מורן אייזנשטיין עלתה שורה של זמרים על הבמה. ליאור נרקיס ואייל גולן מופיעים כאן בקביעות ואביהו מדינה מצא את עצמו על הבמה. כבר יודעים שבמקום קיסריה, אפשר לבוא לכאן". 
בדבריו, מצביע קרן על האופן שבו האדריכלות ועיצוב האירוע נשזרים יחדיו באולמות. פרידמן יצר חזית חיצונית המשלבת אלמנטים של בתי תפילה. גג המקום מעוטר בכיפה ובחזית המבנה השתלב רצף של חלונות מלבניים, המזכירים לרגעים כניסה למבנה נוצרי עתיק. עבודת התאורה מהווה חלק בלתי נפרד מהחזית. הכול מואר, אם תרצו. שילוב האלמנטים יצר מקום אשר מתבלט בנוף אך לא גולש לגרנדיוזיות סרת טעם. המבנה של פרידמן מייצר נקודת פתיחה לפנטזיה, מבלי להתפשר על איכות. הפנזטיה שמוגשמת בתוך החללים נקבעת על ידי מפיקי האירוע ומעצביו. ללא השילוב של שני אלה, לא תיתכן הגשמה של הערכים אותם מנסים בעלי המקום לייצר.
אך לא רק החזיתות והאולמות השתנו. על פי אדריכלית הפנים לימור שטרית ("סטודיו לימור שטרית"),

"גם החוגגים השתנו. אנחנו רוצים יותר פנטזיה לעצמנו וזו גישה שמתחילה בעיצוב הבית, עוברת במוקדי הרכישה ברחוב ומגיעה עד לבחירת הקריירה".

לפני 5 שנים עיצבה לראשונה אולם, את "האנגר 11" בנמל תל אביב. מאז, כמו לא מעט אדריכלים ומעצבים שמתמקדים באולמות אירועים, קצב הפרויקטים הלך וגבר. לדבריה, התחום נמצא בתהליך מתמשך של שדרוג, החורג מעבר לטרנד זמני כזה או אחר.
ישנם עוד גורמים המשפיעים על השינויים בעיצוב?
"החבילה כולה השתנתה. אם פעם הייתי יושבת מול יועץ בטיחות, מהנדס ואנשי אינסטלציה, היום יועצי מיתוג מלווים את הפרויקט מהרגע הראשון, כמו גם יועצי מזון, שלפעמים מרכיבים קונספט עוד לפני הפתיחה. גם היזמים הם כבר לא אנשים שהיו בתחום ההסעדה והחליטו לפתוח אולם אירועים  אלא אנשי עסקים. השוני הזה מאפשר מגוון רחב של פרויקטים ובשנה וחצי האחרונות מרגישים צמיחה מואצת ומגוון עצום של דרישות עיצוביות. למשל, כיום אני מתכננת אולם בוטיק בגני יהושע בסגנון תל אביב של פעם שלא ילך לכיוון היי-טקי סופר מודרני. זהו מקום שנבנה בעיר ולכן הרגשנו שהוא לא יכול להיות כמו גני אירועים במושבים".
איך נקשר הרצון לעצב פנטזיה לההתרחשות שנערכת בחלל מדי ערב?
"יש כמה נישות מרכזיות של עיצוב. יש עיצוב טוטאלי שמוקדש כולו לפנטזיה. ב'הרמוניה בגן' בכנות, למשל, נדרשתי להכיל בתוך המקום הכול, עד לפיצ'פקעס. 'האנגר 11' שייך לנישה אחרת, פונקציונלית וטכנולוגית, אבל כזו שיכולה להשאיר מקום לביטוי עבור מעצב האירוע. במרכז הסקאלה יש מקומות מעוצבים ומתוכננים, שאינם מהווים פלטפורמה ריקה מחד או מייצרים עיצוב טוטאלי מאידך. זהו, לדעתי, הכיוון שהולך ומשתלט".
מהי הבשורה הבאה שתצא מהאולמות?
"עכשיו נוצרת התרחבות גם למגזר הערבי. אני עושה פרויקט בעכו עבור שני אנשי עסקים שרוצים אולם אירועים גרנדיוזי. לא היו שם דברים כאלה. במגזר ערכו אירועים בדרך כלל באתרי הסעדה שביום האירוע הופכים לאולם. אם צצו שם ניצנים זה אומר הרבה".
ניר שפר, מבעלי גן האירועים "ביער" בפארק השרון, מצביע על מגמה נוספת: "ב-2009 יותר ויותר יהודים הגיעו מחו"ל עם אורחים כדי לחגוג בארץ. הם באים עם תקציב, משכנים את האורחים במלונות בתל אביב ועורכים אצלנו את האירוע. חשוב להם שמי שהגיע מחו"ל לא יתאכזב. "לא רק רף האירועים עלה, גם תחום הרישוי החל להשתנות. במשך שנים הענף סבל ממה שניתן לכנות בעדינות חוסר סדר. לא היתה אכיפה והרבה מקומות התרכזו בשטחי טבע וקרקעות לא ייעודיות. מאז אסון ורסאי התחילו לעשות סדר בענף".
איזו פנטזיה אתם מציעים? 
"בניגוד להרבה אחרים, אני לא מאמין שאפשר למכור לוקשים. הלקוחות חשים הכול ואני מייצר עבורם חוויה כוללת ומוחשית. אני לא מספק פנטזיה, אלא מציאות".
אנשי "ביער" היו בין הראשונים להבין כי צריך לשדרג בכדי למשוך לקוחות נוספים ואת הפוטנציאל הטמון בשיתוף פעולה עם שם מוביל בענף. אורלי שרם רבת הפעלים הופקדה על העיצוב המחודש של הגן והתוצאה היא שימוש נרחב בחומרים טבעיים, המשמרים תחושת חורש אינטימית, תוך הקפדה על מינימום של גימיקים מיותרים. יש לציין כי "ביער" היה אחד מהראשונים בתחום שהקפיד להבליט את שם המעצבת כחלק מהחוויה המוצעת במקום.
מה העניק לכם שיתוף הפעולה עם שרם?
"ברגע שמדובר במוצר, בסוג של יצירה, יש משמעות לחותמת היוצר. אני מניח שגם חלקו הלא מבוטל של הקהל שאנחנו עובדים איתו מעריך עבודה של אמן. בתחום שלנו הכול עומד לבדיקה באופן מאוד מהיר. אנחנו מקבלים בדרך כלל הזדמנות אחת להרשים את הלקוח שמגיע כאורח לאירוע".
הניסיון לעמוד בהזדמנות הזו נדמה כמה שגרם לבעלי האולמות להפוך את האדריכלים והמעצבים לחלק בלתי נפרד מהצוות. זה גם מה שהוביל אותם להתחרות זה בזה, בניסיון לייצר פנטזיה אולטימטיבית. עם גיחה למגזר הערבי, אולמות קונספט ומתחמים רבי מעללים, עושה רושם שיותר ויותר אדריכלים ומעצבים יפנו ליצירת מרכזי אירועים. בזירה המקומית המצומצמת ממילא, נראה כי הענף עומד להציב אפשרויות שיהיה קשה לאתר בנישה אחרת. אם להשוות שוב להתפתחות הקולינריה והמלונאות בארץ הקודש, נדמה שיש בהחלט למה לחכות.

מרכז האירועים אווניו, בעיצוב אדריכל יוסי פרידמן. צילום: אבנר צרפתי


לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות תגובה לכתבה
1. wholesale bags
תגובה לכתבה גן עדן הוא גן אירועים wholesale bags http://www.googletest.com
wholesale bags (19/03/2014)

          גן עדן הוא גן אירועים

אולמי דניאל שעיצב מיכאל אזולאי. צילום: אלעד שריג

גן עדן הוא גן אירועים

גני כנען שעיצבה לימור שטרית

גן עדן הוא גן אירועים

האנגר 11. אירוע בעיצוב כריס וייס. צילום: אבנר צרפתי

גן עדן הוא גן אירועים

האנגר 11. עיצוב אירוע בידי כריס וייס. צילום: אבנר צרפתי

גן עדן הוא גן אירועים

האנגר 11. אירוע בעיצוב כריס וייס. צילום: אבנר צרפתי

גן עדן הוא גן אירועים

האנגר 11. אירוע בעיצוב כריס וייס. צילום: אבנר צרפתי

גן עדן הוא גן אירועים

מתחם האירועים "ביער" שעיצבה האדריכלית אורלי שרם. צילום: טלי קצורין

גן עדן הוא גן אירועים

מתחם האירועים "ביער" שעיצבה האדריכלית אורלי שרם. צילום: טלי קצורין

גן עדן הוא גן אירועים

מתחם האירועים "ביער" שעיצבה האדריכלית אורלי שרם. צילום: טלי קצורין

גן עדן הוא גן אירועים

מתחם האירועים "ביער" שעיצבה האדריכלית אורלי שרם. צילום: טלי קצורין

 

דינה שהם // עיצוב תקשורת חזותית        בניית אתרים // QualityNet        כל הזכויות שמורות // מתחמי עיצוב בע"מ